Sunday, February 23, 2020

BBM3410Satu2020: Keluargaku


Ini kisah keluargaku. Dedikasi khas buat mu kedua orang tuaku. Seorang yang kuat membanting enpat kerat tulangnya untuk memastikan anaknya ini serba serbi lengkap. Nama diberi Jamil Bin Baha berketurunan Kedayan. Dahulunya bekerja sebagai Kerani dan Setiausaha dalam pejabat di sebuah stesen radio iaitu Radio Televisyen Malaysia (RTM). sekarang sudahpun bersara dan sepenuhnya duduk dirumah membantu ibu menjual kuih-kuihan untuk kelangsungan dan pendapatan harian.

Ibu saya seorang yang tabah dalam apa jua masalah dan halangan yang dihadapi. Seorang suri rumah tetap tetapi rajin membantu dalam mengajar al-quran dan fardhu ain di kampung-kampung dan kawasan yang terdekat. Ibu saya juga merupakan wanita yang hebat kerana sungguhpun sudah berusia tetapi tetap bersama-sama ayah untuk menjual kuih dan mencari pendapatan bersama. Nama ibu saya Fatimah Binti Abd Hamid berketurunan Brunei. Kedua-dua insan ini merupakan tulang belakang ku dan syurgaku. Semoga terus diberikan kesihatan yang berpanjangan dan sentiasa dimurahkan pintu rezeki.

Ini kisah adik beradik. Saya hanya mempunyai 2orang adik-beradik. Saya merupakan anak bongsu dan mempunyai seorang abang yang bertanggungjawab dan prihatin. Abang saya masih lagi pelajar dan menuntut pengajian ijazah sarjana muda di Universiti Islam Madinah, Al-Munawwarah. Abang saya merupakan seorang yang sangat prihatin dalam apa jua situasi keluarga walaupun beliau jauh di tanah arab. Abang saya mendapat tajaan biasiswa sepenuhnya dari kerajaan Arab Saudi untuk pengajian nya disana. Nama abang saya Mohammad Ikram Bin Jamil. Beliau berusia 25 tahun.Banyak sumbangan dan jasanya yang diperjuangakan untuk keluarga dan satu hari saya juga akan menjadi sepertinya. Inilah keluarga kecil saya. Saya sayang keluarga saya!

No comments:

Post a Comment