Monday, February 24, 2020

BBM3410Satu2020: Ulasan Tugasan Asas Grafik

Akhirnya hasil daripada tugasan asas grafik yang diberikan minggu lalu sudahpun mendapat markah dan pijian yang baik. berdasarkan tugasan yang kami lakukan ini kebanykannya hasilnya dari titikpeluh kami sekumpulan yang berusaha sedaya upaya untuk menyiapkan tugasan ini. Baik saya tunjukkan hasil yang kami lakukan bersama-sama ini.


Ini merupakan halaman hadapan muka buku yang dihasilkan oleh kami. kami menamakan kumpulann kami Lenggang kangkung Production.



disini kita boleh lihat sendiri bagaimana gambar ini kita boleh kategorikan sebagai mudah kerana gambar ini mudah untuk didefinisikan dan difahami sama ada dalam bentuk foto atau video.



Warna didefinisikan sebagai kombinasi warna ataupun satu warna dalam gambaran dalam bentuk foto mahupun video. Grafik yang baik haruslah mengandungi tidak lebih dari 3 warna. Namun sesuatu boleh lebih dari 3 namun objektif dan mesej yang disampaikan haruslah sampai. Ada juga grafik yang hanya ada satu warna namun terpulang pada motifnya





Teks juga merujuk kepada jenis dan saiz fony yang dipilih dalam persembahan grafik. Kandungan dalam teks juga diambil kira sebagai pemahaman teks. Aspek ini perlu diteliti supaya mesej dapat disampaikan dengan baik.



Kesesuaian dalam grafik merujuk kepada latar berkaitan seperti latar tempat, masa dan watak dalam grafik atau video




Keseimbangan merujuk kepada ruang dalam foto atau video. Ruang dimaksudkan ialah kiri,kanan, atas dan juga bawah. Namun seimbang juga diterima apabila grafik itu mampu disampaikan dengan baik.

No comments:

Post a Comment