Friday, March 13, 2020

BBM3410Satu2020: Manfaat Penggunaan Instagram

Rumusan tentang maanfaat penggunaan Instagram (Bab 4) :

1) Instagram membantu para pengguna dalam mempelajari cara merakam video dan juga menonton cerita pendek Instagram pengguna lain dalam akaun instagram mereka. Hal ini akan membolehkan para pengguna memahami mesej yang disampaikan melalui cerita pendek dan menimbulkan keterujaan dalam diri pengguna untuk mencuba menggunakannya di laman instagram mereka sendiri.

2) Instagram telah memberi mereka peluang untuk membuka hati kepada umum tentang rutin harian mereka dan berkongsi pengetahuan mereka kepada pengguna instagram lain. Contohnya, perkongsian video berkenaan cara memasak, kemahiran menyunting video dan sebagainya.

3) Kajian menunjukkan bahawa pengguna instagram mempelajari kemahiran baharu di cerita pendek Instagram. Hasil kajian mirip kajian yang dijalankan oleh Sebah Al-Ali (2014) dan Normaliza Abd Rahim dan Nur Maisarah Roslan (2016) dimana Instagram berupaya meningkatkan penggunaan teknologi. Juga kajian yang hampir sama denga kajian Normaliza Abd Rahim & Nur Maisarah Roslan (2016) dan Bell (2013) dimana pelajar di sekolah bermotivasi dalam mempelajari kemahiran baru dan berkongsi pengetahuan mereka.

4) Membantu bakal pengajar dan penggunaan cerita pendek Instagram dalam menggunakan Instagram secara positif.

5) Bagi para pengajar, cerita pendek Instagram akan membantu mereka untuk mencipta sukatan pelajaran baharu dengan memasukkan penggunaan teknologi baharu

6) Para pengajar boleh membenarkan pelajar menggunakan teknologi baharu dalam berkongsi pengetahuan kepada orang lain dengan mencipta aura positif dalam video.

Rujukan:
Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu

No comments:

Post a Comment