Friday, March 13, 2020

BBM3410Satu2020: Rumusan Kajian Tentang Penulisan Blog

BLOG DI DALAM KELAS BAHASA

Menurut Normaliza Abd Rahim (2014), Blog merupakan satu medium perbincangan bertulis sama ada dalam bentuk formal atau tidak formal ia boleh digunakan untuk kegunaan peribadi seperti jurnal atau diari dan juga boleh digunakan untuk tujuan perniagaan dalam mempromosikan dan memperiklankan produk.blog juga merupakan laman web yang mesra pengguna di mana ia senang diuruskan dan sentiasa dikemaskini oleh pentadbirnya.

Menurut Normaliza Abd Rahim (2019), keputusan dan perbincangan kajian dibahagikan kepada tiga bahagian. Setiap bahagian berkaitan dengan objektif kajian iaitu blog yang berkaitan dengan pengajian kesusasteraan, pembelajaran bahasa dan pembelajaran multimedia. Blog dalam genre kesusasteraan adalah seperti menulis puisi, cerpen, skrip drama, sajak dan pantun. kebanyakannya akan dizahirkan dan dicoretkan terus ke dalam blog ini. Manakala, blog dalam pembelajaran bahasa. kebanyakan penulis blog akan menggunakan medium blog ini sebagai alat dalam pembelajaran bahasa. Pembelajaran bahasa boleh dipelajari melalui penulisan surat, meluahkan perasaan, dan juga pemikiran kritis daripada blog. Akhir, blog dalam pembelajaran teknologi. Penulisan blog membantu dalam pembelajaran teknologi. Kebanyakkannya mereka menyukai video, audio, dan fotografi dimasukkan ke dalam blog. Menulis blog juga boleh memotivasikan diri untuk mencuba benda yang baharu di dalam blog.

Kesimpulannya jelas menunjukkan bahawa blog membantu untuk mempelajari kesusasteraan, bahasa dan pembelajaran teknologi. kajian ini melibatkan penganjar untuk mempertimbangkan penulisan blog sebagai alat dalam pembelajaran bahasa kedua.


GRAF BLOG DALAM PENGAJIAN KESUSASTERAAN


GRAF BLOG DALAM PEMBELAJARAN BAHASA



GRAF BLOG DALAM PEMBELAJARAN TEKNOLOGI

Rujukan:

Noraien Mansor & Normaliza Abd Rahim (2019). Eh!!! Media Sosial. Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu.

No comments:

Post a Comment