Wednesday, April 29, 2020

BBM3410Satu2020: Tugasan Buku Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi


BAHAGIAN A: STRATEGI KESOPANAN

Brown & Levinson (1987) mencadangkan teori kesopanan dalam wacana. Teori kesopanan Brown & Levinson (1987) terdiri daripada dua bahagian. Bahagian pertama adalah teori asas mengenai sifat kesopanan dan bagaimana ia berfungsi dalam interaksi. Bahagian kedua adalah senarai strategi kesopanan dalam wacana. Brown & Levinson (1987) memperkenalkan konsep ‘wajah’ untuk menggambarkan ‘kesopanan’ dalam erti kata yang luas iaitu semua interaksi mempunyai kepentingan dalam mengekalkan dua jenis ‘wajah’: ‘wajah positif’ dan ‘wajah negatif’. Brown & Levinson (1987: 61) menentukan ‘muka positif’ kerana imej positif dan konsisten mempunyai keyakinan diri. Sebaliknya, ‘muka negatif’ dalah “tuntutan asas untuk Kawasan, kepentingan diri dan hak-hak untuk tidak diganggu”. Strategi kesopanan pula digunakan untuk merumuskan mesej untuk menyelamatkan muka positif pendengar apabila muka yang mengancam tidak dapat dielakkan atau dikehendaki. Brown & Levinson (1987) menggariskan empat jenis utama strategi kesopanan (Rajah 3): bald on-record, kesopanan negative, kesopanan positif dan off-record (tidak langsung) dan juga semata-mata tidak menggunakan kata muka yang mengancam itu.


STRATEGI KESOPANAN

Bald on-record
Contoh:
Bersedia!
Dengar sini….
Berikan saya bakul besar itu.
Lampu itu berwarna hijau.
Jemput masuk.
Jemput makan.

Kesopanan Positif
Contoh: Kamu nampak sugul. Boleh saya tolong?
Boleh saya pinjam serratus ringgit?
Saya ikut kamu ke hospital, jika kamu tidak keberatan.

Kesopanan Negatif
mungkin dia yang mengambil kotak itu, mungkin!
Tolong berikan saya pinggan putih itu.
Kalau begitu, sedikit arahan tidak diperlukan?
Membuang botol kosong merata-rata tidak dibenarkan.

Off-record
Wah, semakin sejuk dalam bilik ini.
Mahal betul harga kasut di sini.
Cantik baju kamu.

Rajah 3: Strategi Kesopanan oleh Brown & Levinson (1987)



BAHAGIAN B: RINGKASAN CERITA SOSIAL 2

Cerita Sosial 2 ini mengisakan tentang seorang budak yang bernama Alim. Alim dibesarkan dengan penuh nilai yang baik. Hubungan Alim sekeluarga dengan jiran mereka sangat baik. Pada suatu hari, bapa Alim telah ke pasar dan membeli buah-buahan untuk dijamu sekeluarga. Alim dan adik-beradiknya sangat teruja apabila melihat aneka buah yang dibeli ayahnya. Sebelum makan, ibu Alim berpesan kepada anak-anaknya supaya membuang sampah selesai makan supaya rumah tidak kelihatan kotor dan bersepa-sepah. Tiba-tiba, Alim teringat akan jirannya dan meminta izin daripada ibunya untuk mengagihkan sedikit buah-buahan yang dibeli kepada Sulaiman. Selepas diberi keizinan, Alim mengambil buah yang sudah diasingkan dan diberikan kepada Sulaiman yang sedang membasuh basikal. Mak Timah melihat kebaikan yang dilakukan Alim dan mengucapkan terima kasih atas pemberian tersebut. Dia mendoakan supaya Alim sekeluarga diberikan rezeki dan kesihatan yang berpanjangan. Semangat kejiranan yang baik ditunjukkan oleh keluarga ini.





Rujukan:

 Normaliza Abd Rahim (2014). Kajian Wacana dan Strategi Komunikasi:Teori dan Aplikasi.Terengganu: Universiti Malaysia Terengganu

No comments:

Post a Comment